De Arbeidsinspectie speelt een cruciale rol bij het beschermen van werknemersrechten, het waarborgen van eerlijke concurrentie en het bevorderen van een veilige werkcultuur in Nederland. Hoe kan het dan dat de hoogste baas van de overheidsinstantie structureel meldingen negeert? Doet Directeur Generaal Rits de Boer daarmee (toekomstige) slachtoffers in het verkeer of in de trein geen onrecht aan?

Ondanks meerdere schriftelijke meldingen in 2024 van een bezorgde rijschoolhouder en brieven van ons platform, heeft Directeur-Generaal Rits de Boer geen inhoudelijke reactie gegeven op het loskoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening door CBR-examinatoren tijdens praktijkexamens.

Waarom lijkt de Arbeidsinspectie weg te kijken terwijl het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) mogelijk bewust het eigen personeel, kandidaten en andere weg- of spoorgebruikers in gevaar brengt? Heeft de Arbeidsinspectie werkelijk geen bevoegdheid om in te grijpen bij overheidsonderdelen of zelfstandige bestuursorganen zoals het CBR?

Het lijkt erop dat Directeur-Generaal Rits de Boer wacht op een tragisch incident, vergelijkbaar met het Stint-ongeval van enkele jaren geleden, voordat bestuurlijke verantwoordelijkheid wordt genomen. Als het zover komt, zal hij ongetwijfeld een onderzoek aankondigen en verantwoordelijkheid afschuiven, terwijl de situatie al jaren bekend is.

"Eerst raakt mijn melding bij de Arbeidsinspectie 'tussen wal en schip', maanden later weet de Arbeidsinspectie niet wie het moet behandelen en de hoogste baas van de Arbeidsinspectie reageert niet eens op mijn persoonlijke brieven. Bedrijven en burgers krijgen de Arbeidsinspectie onmiddellijk in de nek als er gevaar dreigt, maar het CBR kan de dubbele bediening gewoon onklaar blijven maken....."

Deze stemming is beëindigd

Doet Rits de Boer burgers onrecht aan door de meldingen te negeren?
7080 stemmen

Kris Kalloe, een voormalig rijschoolhouder, heeft een langdurige juridische strijd gevoerd tegen het CBR vanwege een incident tijdens een praktijkexamen. Hierbij werd het gaspedaal van de dubbele bediening door de examinator voorafgaand aan de rit losgekoppeld. Tijdens het examen strandde het voertuig op een spoorwegovergang, wat leidde tot een aanrijding met twee NS-treinen. Dit veroorzaakte aanzienlijke schade en leidde tot een claim van 5 miljoen euro, waarvan het grootste deel op Kalloe werd verhaald, ondanks zijn verzekering.

Kalloe stelt dat het loskoppelen van het gaspedaal niet alleen gevaarlijk is, maar ook in strijd met verkeersveiligheid en verzekeringstechnische principes. Hij pleit voor een verbod op deze praktijk en eist herziening van zijn schadevergoeding. De kwestie heeft aandacht getrokken van diverse instanties, zoals de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, de Arbeidsinspectie en de Inspectie Leefomgeving & Transport, maar tot op heden zonder concrete actie tegen het CBR. De zaak wordt door sommigen gezien als een voorbeeld van institutionele nalatigheid en mogelijke “dood door schuld”.

Mocht je meer willen weten of zelf een klacht willen indienen, dan kun je contact opnemen met relevante autoriteiten zoals de Arbeidsinspectie of het Nationaal Loket Onrecht.