Hoe directeur-generaal Mobiliteit, Marion Smit, minister Madlener op het verkeerde been zette …

Loading

Het is in de zomer van 2023 dat de plaatsvervangend Directeur Generaal Mobiliteit op het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in een brief aan consumentenbelang VCBA schrijft dat op haar ministerie geen signalen zijn ontvangen die wijzen op misstanden en grensoverschrijdend gedrag vanuit het CBR en de algemeen directeur Alexander Pechtold. Als VCBA haar er vervolgens in een volgende brief op wijst dat uit documenten die op basis van de Wet Open Overheid zijn opgevraagd blijkt dat er wel degelijk verontrustende signalen door minister Mark Harbers en de ambtelijke top zijn ontvangen én bevestigd reageert ze niet nooit meer.

Op een brandbrief vanuit VCBA die ze daarna ontvangt, over ernstige misstanden en structurele foute informatievoorziening naar de Tweede Kamer, reageert ze nooit meer. Dat blijkt uit bewijs dat in bezit is gesteld van ons onderzoeksplatform. Vreemd genoeg verklaard minister Barry Madlener op vragen vanuit de vaste kamercommissie I&W opnieuw dat de top van DGMO wel degelijk heeft gereageerd op de brandbrief. Waarom zette Marion Smit de minister op het verkeerde been en deed ze hem onrecht aan?

Uit het dossier blijkt al snel dat Marion Smit weinig op heeft met de vasthoudendheid van consumentenvereniging VCBA. Op het moment dat Smit schriftelijk wordt geïnformeerd, voert de vereniging al ruim een jaar onderzoek naar diverse misstanden binnen het CBR.

Vrijwilligers en journalisten ontdekten onder meer dat het slagingspercentage van het CBR niet wetenschappelijk onderbouwd is. Zo worden het aantal lesuren niet ‘gewogen’ in de berekening van het slagingspercentage. Daarnaast blijkt de Tussentijdse Toets (TTT) niet alleen onwettig, maar beïnvloedt deze ook het slagingspercentage. Sterker nog, het blijkt dat het CBR het slagingspercentage eenvoudig kan manipuleren.

De consumentenvereniging kaart echter meer problemen aan in een brandbrief aan de plaatsvervangend Directeur-Generaal Mobiliteit. Uit de brief wordt duidelijk dat Marion Smit vanuit het ministerie verantwoordelijk is voor het CBR en het toezicht daarop.

Het duurt bijna een jaar voordat Bart-Jan Westerhof, de plaatsvervangend directeur, na veel aandringen via zijn assistent een reactie per e-mail stuurt. Op deze reactie baseert minister Barry Madlener zich wanneer hij eind november 2024 tijdens een debat in de Tweede Kamer stelt dat zijn ministerie de brieven van de VCBA altijd heeft beantwoord.

De reactie luidt: “Bedankt voor de open brief/brandbrief die u op 8 september 2023 namens de Vereniging ConsumentenBelang Autorijbewijs aan mevrouw Smit heeft gestuurd. De beleidsafdeling heeft kennisgenomen van de inhoud van de brief.”