Het is heel Nederlands om te denken dat u niet kan overkomen wat de gedupeerden van de gevolgen van de gaswinning in Groningen of ouders die vermorzeld raakten in het Kindertoeslagen Schandaal is overkomen. Toch is dat een vergissing. Eerlijk gezegd: de kans dat u het overkomt is betrekkelijk klein op een bevolking van 18 miljoen.
Ondanks die minimale kans kunt u toch ‘vermorzeld’ worden door verkeerde regelgeving, de toepassing daarvan of de ‘interpretatie’ van de wetgeving. Mocht u al aan de bel trekken dan is de kans groot dat u wordt doorverwezen naar de Nationale Ombudsman. Een prima initiatief, maar al jaren komt de organisatie om in de meldingen. Waarom? Omdat juist dat deel van ons onbetrouwbare ambtenaren-apparaat razendsnel doorverwijst naar de Nationale Ombudsman. Ze weten dat door de massale behoefte aan een oordeel van onze Nationale Ombudsman – Reinier van Zutphen – juist vanwege die onophoudelijke stroom van doorverwijzingen er voor heeft gezorgd dat de organisatie rond Van Zutphen ogen, oren en handen tekort komen. De Nationale Ombudsman is het afvoerputje geworden van dat deel van onze onbetrouwbare overheid.
Voor je als burger via de Nationale Ombudsman ‘je gram’ haalt ben je al snel een jaar verder. Of je dan nog iets hebt of kunt met het oordeel van de Nationale Ombudsman?
Beter zou het zijn wanneer er meer en beter toezicht zou komen op uitvoeringsorganisaties zoals de Belastingdienst, het UWV, het CBR en andere. Echte, professionele toezichthouders en niet zoals nu bestuurlijke ‘ja-knikkers’, ‘wegkijkers’ en ‘carrousel-profiteurs’..
“In de eerste helft van 2023 verklaarde de klachtenafdeling van het CBR van de 1000 klachten er 990 ongegrond en verwezen dus 990, overwegend jonge mensen, door naar de Nationale Ombudsman.”