Deed Angelique Kunst aangifte tegen collega-journalist vanwege dreigende klacht bij de Raad voor de Journalistiek?

Loading

Een week nadat ze per brief wordt geïnformeerd dat er door hem een klacht tegen haar zal worden ingediend bij de Raad voor de Journalistiek besluit de zelfverklaarde onderzoeksjournalist Angelique Kunst om aangifte te doen vanwege ‘ernstige bedreigingen’ door en tegen publicist Henrie Kamps. Kamps beschuldigde de verslaggeefster van Dagblad Tubantia in de zomer van 2022 op ‘zijn’ platform Onrecht van eenzijdige en niet feitelijke berichtgeving over zijn rol rond het CBR Schandaal en Gerard Sanderink.

Van bedreiging is volgens Kamps geen sprake: “Ik lieg, bedrieg en bedreig nooit. Dat zit niet in mijn aard of opvoeding. Het is juist wat ik met alles dat ik in mij heb bevecht via mijn bijdrage op verschillende platforms. Ik benoem de feiten en organiseer een journalistiek tegengeluid. Daarbij neem ik geen blad voor de mond als ik andere journalisten via clickbait of suggestieve artikelen misbruik van hun ‘beschermde’ rol in de maatschappij tekeer zie gaan. Niemand is onfeilbaar, niet ik, maar ook niet het OM, politie. rechters of DPG of NPO journalisten. Dat is tegen het zere been van veel woke types. Mensen die een soms een eigen norm hanteren, een eigen interpretatie van wat juist zou moeten zijn. That’s all! Trial-by-media deugt simpelweg niet!”

De voormalig Libelle redactrice beweerde in 2022 keer op keer in artikelen via Dagblad Tubantia dat Kamps een ‘ex-rijschoolhouder’ zou zijn, ‘geschorst was door het CBR’ en belde Kamps nooit voor wederhoor. Kamps beschikt overigens tot op de dag van vandaag over de bevoegdheid om rijles te geven. Tot 2027 kan hij, als hij dat wil, rijles geven. Het CBR gaat daar niet over. Kamps en Kunst liggen sindsdien met elkaar overhoop, omdat Kamps soortgelijke verwijten maakt aan het adres van de ‘huisvriendin’ van de ex van de Twentse ondernemer Gerard Sanderink.

Het botert vanaf het begin niet tussen beide kemphanen. Kamps is al sinds de jaren 90 tv-producent, hielp TV Oost in de pioniersjaren, werkte voor SBS6 en andere commerciële omroepen en was mede-eigenaar van een tv-station dat opgezet werd in opdracht van het toenmalige EDON, nu bekend als Essent. Hij maakte furore in de sportwereld met zijn bedrijf Sport2Media. Dat bedrijf, gevestigd op het Mediapark in Hilversum, was ruim 10 jaar exclusief leverancier van streaming platforms voor de Eredivisie, KNVB en NOC-NSF, KPN en het toenmalige Planet Internet. Hij verkoopt zijn aandelen op 48-jarige leeftijd aan wat later FOX/ESPN zal worden. De Achterhoeker zegt dat de Tubantia-journaliste óf een heel matige journaliste is of dat ze vooral clickbait publiceert. “Ik kom haar naam eigenlijk nooit meer tegen sinds ze voor het Algemeen Dagblad werkt. De ‘Sanderink saga’ was haar enige journalistieke hoogtepunt en waarschijnlijk vooral omdat ze een ‘bijzondere’ samenwerking had met een oud mediavriendin; de ex van Gerard Sanderink. “Net als bij Frits van Eerd en Inez Weski wordt er vooral ’trial-by-media’ gecreëerd door dit soort ‘woke’ journalisten die vooral zelf in de schijnwerpers willen komen of bij hun commerciële baas willen scoren met ‘clicks’. Die zelf een boekje willen schrijven; met informatie die zijn hebben verworven ‘in de uren van de baas’.

Wanneer Kamps in het voorjaar van 2022 een column schrijft over de manier waarop Angelique Kunst journalistiek bedrijft en daarbij refereert aan hoe zij structureel suggestief schrijft over de nieuwe vriendin van Gerard Sanderink, Rian van Rijbroek, wordt hij een week later bedankt door de inmiddels verguisde succesondernemer uit de regio. Er volgen enkele donaties aan het platform Onrecht die te herleiden zijn naar Sanderink. Volgens Kamps, die Sanderink of zijn nieuwe vriendin na dat ene gesprek nooit meer heeft gesproken of ontmoet, omdat Sanderink of mensen om hem heen het initiatief Onrecht omarmden.

Volgens Angelique Kunst kochten Sanderink en zijn nieuwe vriendin met de donaties ‘laster & smaad’. Zij schreef er zonder de feiten te kennen of te checken over. Het is wat zij, zonder wederhoor bij Kamps en anderen die betrokken zijn bij het nieuwe journalistieke platform, keer op keer via haar artikelen en alle kranten die onderdeel uitmaken van DPG Media de wereld in slingert.

“Tja, hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten of de pot verwijt de ketel.” zegt Kamps daarover nu over. “Feit is dat de ex van Sanderink de beste advocaat ‘on the job’ had. Ik heb er nog wel wat meegemaakt in mijn carriere, maar Paul Tijam [de advocaat van Sanderinks ex vriendin] is van de buitencategorie. Wanneer Gerard Sanderink hem als advocaat in de arm had genomen dan was alles mogelijk anders gegaan. Maar daar koopt hij nu niets meer voor. Ik denk dat Sanderink vooral de dupe is geworden van zijn ‘moederlijke afhankelijkheid’ en de drie vrouwen die na het overlijden van zijn moeder een rol zijn gaan bespelen in zijn bestaan. Net als Elon Musk zijn rijke, succesondernemers soms ook een beetje ‘van een andere planeet’

“Mij werd al snel duidelijk dat er sprake was van ‘een-tweetjes’ tussen ‘onderzoeksjournaliste’ Angelique Kunst en de ex van Sanderink. Of Kunst dat ‘om-niet’ deed weet ik niet, maar om nu te denken dat zij niet gekocht zou kunnen zijn is simpelweg naïef. Er is ook heel veel geld uitgegeven aan de Zuid-As advocaat Paul Tijam, geloof mij maar. Angelique Kunst was uit op succes, roem en een Tegel. De hoogste journalistieke prijs in ons land. Angelique Kunst maakte zich daarbij schuldig aan wat steeds meer journalisten doen; ze schreef suggestief, gooide telkens olie op het vuur. Dat werd mij des te duidelijker toen ze haar pijlen op mij richtte.

Mensen, ook politie, OM en de rechterlijke macht, mogen gerust allemaal denken dat alle journalisten die lid zijn van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten zijn deugen, maar dat is echt niet zo. Dat is gewoon een vakbond, het is geen Orde van Advocaten. De bronbescherming is heilig en dat is prima, maar denk nu niet dat er geen journalisten zijn die daar misbruik van maken. Angelique Kunst hoort daarbij, dat weet ik uit eigen ervaring. Net als enkele journalisten bij de regionale omroep. Die zuigen even zo makkelijk een bron uit hun duim. De NVJ telt simpelweg haar leden en komt op voor de belanden van hun leden. Zij ‘wegen’ het gedrag van journalisten niet. Dat gebeurt alleen op vrijwillige basis bij de Raad voor de Journalistiek. Nou, daar kan ik ook nog wel wat over vertellen” aldus de Needse publicist.

“Ik heb haar altijd verweten dat zij de vriendin van Sanderink structureel ‘cybercharlatan’ noemde in haar artikelen en boekje. Dat is louter suggestief. Het werd pas een feit toen de rechter jaren later, in 2023, een uitspraak deed die haar suggestie bevestigde.

Al die jaren daarvoor, ook in mijn geval, iemand al in de krant of op de regionale tv, oplichter, witwasser, stalker of dat soort termen toedichten past niet bij een echte onderzoeksjournaliste. Angelique Kunst had er een businessmodel van gemaakt: clickbait. Ik zie haar vorm van journalisme meer als ‘dealer’gedrag. Zij verkoopt waar vraag naar is bij commerciële uitgevers zoals DPG Media; views, clicks, clickbait.

Angelique Kunst loog op vele momenten en was niet bereid tot een dialoog. Uiteindelijk stuurde ik haar hoofdredacteur en haarzelf in juni 2022 een brief dat ik een klacht zou indienen bij de Raad voor de Journalistiek. Dat is nu eenmaal onderdeel van de procedure bij zo’n klacht: dat je eerst het medium waarover je een klacht hebt informeert en afwacht hoe die reageren. Dat is een voorwaarde om een klacht behandeld te krijgen door de Raad voor de Journalistiek”. zegt de publicist.

Volgens Kamps, een van de initiatiefnemers van het journalistieke platform Onrecht, is het een maniertje van ‘woke’ journalisten om in plaats van te reageren op die klacht een collega-journalist via vriendjes en anderen aan te pakken, in een kwaad daglicht te stellen. Dan roep je dat je bedreigt bent en de NVJ onderneemt wel actie en kennelijk de bevriende politie of OM-ers ook wel”

“Angelique Kunst” of DPG Media is in juni 2022 vervolgens naar de Nederlandse Vereniging voor Journalisten gestapt en naar de politie of het OM. Ze hebben een fout op Onrecht, die al in goed overleg met de chef grafische vormgeving van DPG Media was opgelost, gebruikt voor hun ‘cancel-cultuur’.

Ik werd enkele maanden later, eind 2022, zonder enige wederhoor, geroyeerd door de NVJ vanwege ‘ernstige bedreigingen van journalisten’, er volgde in oktober 2022 een huiszoeking door de politie Oost-Nederland en naar verluidt is dat omdat de getergde journaliste via ‘mediavriendjes’ bij de politie of het Openbaar Ministerie officieel aangifte heeft gedaan.

Ook in die wereld is het ‘ons kent ons’. Het platform Onrecht schrijft, als dat nodig is, ook over gecorrumpeerde gedrag door het Openbaar Ministerie, politie en soms over gerechtelijke uitspraken. Dat is ook de taak van een journalistiek kanaal. Was dat maar wat meer gedaan tijdens de Toeslagenaffaire, waarvan de rechterlijke macht achteraf zelf heeft erkend dat ze onjuist hebben gehandeld. Zelf publiekelijk excuses gemaakt. Maar wat kopen de vernietigende gezinnen daar dan nog wat voor?”

Kamps is duidelijk als het ooit een strafzaak zal worden. “Of DPG Media of anderen het nu leuk vinden of niet, Onrecht is gewoon een journalistiek medium. Bedoel voor ‘een tegengeluid’ Ik ben al meer dan 25 jaar mediaondernemer, producent en journalist. Het feit dat de rechtbank mij in kort gedingen door de ex van Sanderink of door het CBR wel eens in het ongelijk heeft gesteld betekent voor mij niet dat daarmee vaststaat dat Onrecht ongelijk heeft of verboden is. Dat betekent vooral dat de eisers de beste advocaten hadden ingehuurd. Ik ben nooit in hoger beroep gegaan; er is nooit een hogere rechter geweest die heeft geoordeeld over de vonnissen van voorzieningenrechters. Het is wat het is.

Ik denk dat veel Nederlanders het met mij eens zullen zijn dat traditionele media steeds vaker clickbait maken, te snel anderen ‘shamen’ en ’trial-by-media’ in de hand werken. Ik ken vanuit Hilversum wel wat (oudere) onderzoeksjournalisten. Dat zijn echt andere types dan Angelique Kunst of haar ‘collega’s’ Gerben Kuitert, Tom Meerbeek en Gert Jan Karsten, dat zijn regionale ‘laagvliegers’. Die zijn door de jaren heen de normen en waarden van de echte journalistieke kwijtgeraakt door de noodzaak om te scoren of een Tegel te winnen.

Misschien is Angelique Kunst wel de zus, nicht of tante van Marthyne Kunst; de hoofdofficier van Justitie die ik verwijt dat zij sommige burgerklachten in de doofpot heeft gestopt. “Het zij zo!” 

Met dat laatste refereert de Needse journalist aan zijn mishandeling op 8 maart 2022 bij het CBR examencentrum. De enig getuige verklaarde bij de Enschedese politie dat Kamps werd aangevallen ‘om wat hij schreef’ zo verklaarde een van de daders. Maar anders dan in het geval van Angelique Kunst frustreerde politie en het Openbaar Ministerie het onderzoek, omdat twee aanwezige agenten bij zijn mishandeling ‘de andere kant op keken’. Zowel de huidige baas van de Politie Nederland, Janny Knol, als hoofdofficier van Justitie slaagden er niet in om onafhankelijk onderzoek te gelasten hoe het kon dat de mishandeling van een journalist nooit werd vervolgd. “Omdat al die woke-types mij niet als journalisten beschouwen. Een beetje zoals dat in sommige ‘enge’ landen ook geschied; je bent geen journalist als je kritisch op een ‘bewind’ of ‘systeem’ bent.