NIEUW DOSSIER: ‘SANDERINK’

Als redactie hebben wij besloten om met terugwerkende kracht per 1 mei 2022 een nieuw dossier te openen; ‘Sanderink’. En om alvast de concollega’s van de publiek omroep en regionale dagbladen de wind uit de zeilen te nemen; wij doen dat volledig op eigen initiatief. Wij hebben Gerard Sanderink, Rian van Rijbroek of de directies van zijn bedrijven nog nooit gesproken.

De belangrijkste reden: al geruime tijd verbazen wij ons over de overmatige en vooral eenzijdige berichtgeving in de regionale krant Tubantia (DPG Media) over een van de meest succesvolle ondernemers uit de regio (ooit). Een voormalig Libelle redactrice, Angelique Kunst, die zich tegenwoordig ‘verkoopt’ als onderzoeksjournaliste (economie) die op jacht naar status en geldelijk gewin veel journalistieke waarden uit het oog verliest…. naar onze overtuiging.

Eigenlijk zou dit dossier misschien nog wel beter ‘RIAN’ kunnen worden genoemd, want de genadeloosheid waarmee de huidige levenspartner van Gerard Sanderink, bij voortduring, onderhevig is aan niet-aflatende beschimpingen in de media, veelal ingegeven door deze ‘ex-Libelle’ redactrice, is voor Nederlandse begrippen ongeëvenaard.

Toch noemen we het dossier ‘Sanderink’, omdat wij denken dat de media-hetze vooral ontstaan is vanwege het feit dat de ‘gewenste’ beeldvorming rond de eigenaar van Centric, Strukton en andere bedrijven de grootste drijfveer is van zelfverklaarde ‘onderzoeksjournalisten’ van DPG Media; zoals Angelique Kunst en anderen. Redacteuren bij traditionele dagbladuitgevers die hunkeren naar herstel van kijk- lees- en luistercijfers en status; geldelijk gewin!

Onze jacht op de werkelijke beweegredenen van Angelique Kunst en andere ‘zelfverklaarde’ journalisten begint dus met een anti-datering; maar dat valt volgens ons in het niet bij de handelswijze van deze DPG Media; waar ‘Jan en Alleman’ zich kennelijk tegenwoordig ‘onderzoeksjournalist’ mag noemen en waar het redactiestatuut lang geleden in de onderste lade is beland…