Kamps trekt per direct stekker uit stopcbr.nl

Amper een half jaar na de introductie van stopcbr.nl (scbr.nl) wordt per 1 juni de stekker uit het spraakmakende blog getrokken. Hoewel het blog dagelijks meer dan 10.000 bezoekers mocht verwelkomen vond media-ondernemer en journalist Henrie Kamps het niet langer nodig om het blog in de lucht te houden. Hij verwijst (redirect) de bezoekers naar het nieuwe landelijke platform ONRECHT.nl; dat een onafhankelijke variant moet worden van BOOS (BNN/VARA).

“Dankzij stopcbr.nl is er enorm veel aandacht geweest voor de manier waarop het CBR de maatschappij (jongeren) structureel misleid en heb ik daarnaast geprobeerd om de rijschoolwereld te mobiliseren. Maar al snel bleek dat rijscholen óf meewerken aan het onbeperkt leeg schudden van leerlingen óf niet de moed hebben afstand te nemen van het verdienmodel van het CBR én grote rijscholen. Het gaat volgens deskundigen om meer dan 250 miljoen schade voor de pechgeneratie, maar dat interesseert de rijschoolwereld niets. Die blijven de leugen verkopen dat een dure rijopleiding de verkeersveiligheid bevordert; maar daarvan zegt het ministerie dat dit nooit echt uit onderzoek is gebleken.

Vandaag kreeg ik nog de vraag van een groep van 50 rijscholen of we konden praten, maar ik richt mij sinds 1 juni rechtstreeks tot de consument; de leerlingen. Dat doen we door een claim van ruim 250 miljoen in te dienen bij het CBR via CBRClaim.nl en daar stromen nu al flink wat aanmeldingen voor binnen; de teller staat al meer dan 1000.

Daarnaast zijn we bezig te onderzoeken of er kans is voor SGBR; Stichting Garantiefonds B Rijbewijs. Daarover zijn we in gesprek met consumentenorganisaties. Het is in mijn ogen de enige manier om de rijscholen te laten beseffen dat het genoeg is geweest met al die gekkigheid die het CBR, BOVAG en VRB hebben ontwikkeld.

Ik heb recent gesproken met het bestuur van een nieuwe brancheorganisatie; VVRI. Dat is de enige die, in mijn beleving, nog een verandering kan afdwingen. Maar ook de VVRI denkt dat te doen door in gesprek te blijven met het CBR en het ministerie.

Ik noem dat inmiddels de ‘Schiphol’ filosofie; dat geen helemaal niets opleveren. Het CBR en het ministerie gaan de VVRI jarenlang aan het lijntje houden en over twee jaar staat dan tweederde van hun leden op een zwarte lijst. Zeg maar hetzelfde als nu gebeurt met leerlingen die twee keer zakken.

Mijn uitdaging zit er niet meer in om rijscholen te overtuigen dat zij zich moeten uitschrijven bij het CBR en bijvoorbeeld met behulp van Rijschool L of Praktizz.nl leerlingen te helpen met de rechtstreekse aanvraag van het praktijkexamen bij het CBR.

Eigenlijk is dat nog meer de Schiphol-filosofie, want dat mag CBR directeur ook verschijnen in de Tweede Kamer en volgen de oplossingen net zo snel als nu bij Schiphol. Maar zolang ook de VVRI dat niet inziet houd ik mij afzijdig.

In de Achterhoek zeggen we altijd “Je moet niet aan een dood paard trekken”.

Wie nu naar scbr.nl en stopcbr.nl gaat komt uit in het ‘dossier CBR’ en wordt daar op de hoogte gehouden van de massaclaim en de vervolging van Alexander Pechtold en een vijftal lokale handlangers.