
Er zijn weliswaar duidelijke gedragsregels vastgesteld voor de manier waarop incassobureau’s schulden mogen incasseren. Maar nog te vaak gaan te ambitieuze medewerkers van incassobureau’s over de schreef bij het incasseren. Dat merkte ook Kris Kalloe. Hij raakte twintig jaar geleden in grote financiële problemen, nadat het CBR hem een schadeclaim van 5 miljoen euro in de schoenen schoof. Ondanks brieven van het Nationaal Loket Onrecht ontvangt hij gisteren opnieuw een dreigmail van medewerkster Mevrouw S. Krooss van De Kluijver.
Deze mevrouw heeft vorig jaar meerdere brieven ontvangen die geregistreerd zijn bij het Nationaal Loket Onrecht. Haar is keer op keer uitgelegd dat de heer Kalloe een slachtoffer is van overheidsfalen. Haar is daarnaast verzocht om de oorspronkelijke schuldeiser – ABN AMRO NV – te informeren over de schrijnende situatie; Kalloe vecht tegen depressiviteit.
bepaal door onderaan dit bericht te stemmen of deze kwestie te zien zal zijn in een aflevering van het tv-programma Onrecht
Het Nationaal Loket Onrecht gaat Kris Kalloe helpen om de handelswijze van De Kluijver in 2026 te laten zien in een nieuwe serie van het tv-programma. Daartoe gaan we nu eerst samen met hem, voor zover hij daartoe in staat is, de klachtenprocedure tegen mevrouw Krooss opstarten en met een cameraploeg volgen.
[tekst gaat door onder afbeelding]


in dit bericht is gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie (AI)
De uitgangspunten van sociaal verantwoord incasseren richten zich op het vinden van een balans tussen het innen van openstaande vorderingen en het respecteren van de financiële en sociale situatie van de debiteur. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met de menselijke kant van schulden en dat er wordt gezocht naar een duurzame oplossing. De belangrijkste uitgangspunten zijn:
- Vroegtijdige en duidelijke communicatie
- Heldere en begrijpelijke informatie over de schuld en mogelijke oplossingen.
- Voorkomen van misverstanden door transparantie en openheid.
- Maatwerk en individuele benadering
- Rekening houden met de persoonlijke en financiële situatie van de debiteur.
- Mogelijkheid tot betalingsregelingen als dat nodig is.
- Voorkomen van problematische schulden
- Geen onnodige verhoging van kosten en boetes die de schuld verergeren.
- Samenwerken met schuldhulpverlening als dat nodig is.
- Respectvolle en empathische benadering
- Geen agressieve of intimiderende incassopraktijken.
- Fatsoenlijke en eerlijke behandeling van debiteuren.
- Samenwerking met maatschappelijke instanties
- Contact met schuldhulpverlening en andere ondersteunende organisaties.
- Doorverwijzen van kwetsbare debiteuren naar passende hulp.
- Duurzame oplossing voor zowel schuldeiser als schuldenaar
- Gericht op realistische afbetalingsregelingen in plaats van dwang.
- Oog voor de lange termijn en het voorkomen van herhaling van betalingsproblemen.
Deze aanpak helpt niet alleen de debiteur, maar zorgt er ook voor dat schuldeisers uiteindelijk meer kans hebben op een succesvolle inning van de schuld, zonder de situatie te verergeren.