
‘Wanneer ik opnieuw de kans krijg, zet ik zo weer een lesauto van jouw rijschool op de spoorwegovergang’ zei ze een tijdje na het ernstige treinongeluk. Voormalig eigenaar Kris Kalloe van de Haagse rijschool CityLine is hevig geëmotioneerd als hij praat over het voorval dat zijn leven tot een hel maakte. Het procesverbaal van de politie en een verklaring van een verzekeringsexpert bevestigen zijn gelijk. De vrouwelijke examinator van het CBR in Rijswijk ontkoppelde namelijk eigenhandig het gaspedaal op de dubbele bediening tijdens het praktijkexamen van een leerling van de Haagse rijschool CityLine.
‘Ik was al gewaarschuwd bij het CBR door de voormalig examenmanager van het CBR in Amsterdam. Hij had zich laten overplaatsen nadat hij problemen had gekregen met Top-Drive, het bedrijf van mijn broer. Mijn broer was toen en nu nog steeds de grootste klant van het CBR bij het inkopen van praktijkexamens; ruim 10.000 examens per jaar. Maar ik had toen en nu helemaal geen contact met mijn broer.’ zegt Kris Kalloe.
Kort daarna beginnen de pesterijen, provocaties door een klein groepje examinatoren van het CBR examencentrum in Rijswijk. De examinatrice maakt deel uit van die groep. Telkens opnieuw wordt de politie ‘om niets’ opgeroepen. Maar liefst acht keer belandt de eigenaar van de grootste rijschool uit Den Haag in een politiecel, meestal voor enkele uren. Eenmaal voor meer dan 24 uur. Nooit krijgt hij een verklaring voor zijn aanhouding. Dan volgt de fatale aanrijding met twee passagierstreinen op de gevaarlijkste spoorwegovergang van Nederland:’t Haantje in Rijswijk.
Op tafel in zijn huis in de Haagse Schilderswijk liggen de bewijzen, waaronder een procesverbaal van de politie, waarin de examinatrice onomstotelijk als schuldige wordt aangemerkt. Het niet tijdig vrijmaken van een spoorwegovergang is immers een overtreding.

De gevolgen van het loskoppelen van het gaspedaal zijn enorm: twee NS passagierstreinen rammen, van weerszijden, het stilstaande examenvoertuig. Wonder boven wonder vallen er geen dodelijke slachtoffers of gewonden; de examenkandidaat en examinatrice hebben op tijd de lesauto kunnen verlaten.
Maar de schade is enorm. Uiteindelijk verhalen de Nederlandse Spoorwegen de schade van maar liefst vijf miljoen euro op Kris Kalloe. Hij is ‘maar’ voor de helft verzekerd en moet de rest zelf ophoesten. Het is het begin van zijn ondergang en jaren van armoede.
Kris Kalloe is groot onrecht aangedaan.
Het CBR schuift de aansprakelijkheid van het treinongeluk in de schoenen van de rijschool; het is immers zijn lesauto en dus zijn aansprakelijkheidsverzekering. Op basis van de inschrijvingsovereenkomst die alle ingeschreven rijscholen verplicht moeten ondertekenen om examens en tussentijdse toetsen op basis van een simpele ‘leerlingmachtiging’ in het CBR reservering platform TOP te mogen reserveren, kan het CBR nooit verantwoordelijk worden gehouden voor aansprakelijkheidsschade. De vraag is of dat ook van toepassing is wanneer een examinator een deel van de dubbele bediening bewust onklaar maakt. Dat vereist meer onderzoek.
Het Nationaal Loket Onrecht helpt Kris Kalloe met zijn vragen aan het Verbond van Verzekeraars en leden van de Tweede Kamer en de Vaste Kamercommissie. Kalloe heeft al mailcontact gehad met Olger van Dijk van Nieuw Sociaal Contract, maar verder dan een blijk van empathie heeft dat nergens toe geleid.
De adjunct-directrice van het CBR komt na het treingeluk weliswaar mondeling een schikking overeen met Kris Kalloe, maar die komt het CBR niet na wanneer zij vertrekt bij het CBR. De voormalig voorzitter van de Tweede Kamer en kamerlid namens D66 is destijds adjunct-directrice bij het CBR.
Vlak nadat het Presidium van de Tweede Kamer de toenmalig voorzitter van de Tweede Kamer informeert dat zij onderwerp van een journalistiek onderzoek is vertrekt zij uit de politiek.
