Op 3 februari moet de fotograaf- en chef beeldredactie van Dagblad Tubantia verschijnen om gehoord te worden tijdens de inhoudelijke behandeling van de vermeende bedreiging van zijn toenmalige collega Angelique Kunst door een of meerdere medewerkers van ons platform. Uit Whatsapp verkeer blijkt dat de onderlinge verstandhouding met de ‘baas van de plaatjes’ bij de Tubantia artikelen prima was ten tijde van de ‘bedreigingen’
‘Ik wil er niet al te veel over kwijt, omdat de ervaring mij geleerd heeft dat het Openbaar Ministerie meeleest en altijd wel weer maniertjes vind om dit soort getuigen voor de verdediging weg te houden bij de rechtbank.” aldus Henrie Kamps, een van de initiatiefnemers van het platform Onrecht en columnist.
Wanneer de Needse journalist in het ziekenhuis beland, nadat hij eerder bij het CBR examencentrum in Enschede onder de ogen van CBR-managers en twee lokale politieagenten ernstig is mishandeld ‘, stuurt zijn Tubantia collega Carlo ter Ellen hem een collegiale Whatsapp bericht.
Uit de Whatsapp-log tussen ter Ellen en Kamps, op de dag dat journaliste Angelique Kunst bedreigd zou zijn, ontstaat een volstrekt ander beeld dan in de aangifte van de clickbait journaliste geschetst wordt. Er is geen sprake van kwade opzet en directe bedreiging.
Kamps en ter Ellen wisselen via Whatsapp van gedachten, omdat Tubantia een dag eerder opnieuw de ‘kogelgat foto van Gerard Sanderink’ heeft geplaatst bij een artikel van Kunst.
Carlo ter Ellen laat de geshopte versie direct vervangen, waarna Kamps toezegt degene te informeren die bij Onrecht bepaald welke foto’s en graphics worden geplaatst.
‘Ik was niet blij met de geshopte foto van Kunst bij mijn column ‘Angelique Kunst onder vuur na artikel over Gerard Sanderink’. Het was een buitenlandse grafisch vormgever die de Engelse vertaling van de kop veel te letterlijk had opgenomen. Pas toen Carlo mij appte zag ik de misplaatste foto.”
“Ik heb tijdens mijn verhoor bij de politie in Hengelo opgemerkt dat de foto van Angelique Kunst een misplaatste reactie was op de gemanipuleerde foto van Gerard Sanderink die voor de zoveelste keer verscheen in alle kranten van DPG Media. Het zal mij benieuwen of het politieonderzoek een verklaring bevat van Carlo. De politie en het OM zouden dat volgens mijn juristen moet checken bij Carlo ter Ellen. Het is namelijk een ontlastende verklaring. Maar ik weet uit eerdere ervaringen wel dat het anders gaat bij een deel van de politie Oost-Nederland en het OM wanneer je zoals ik mikpunt bent voor hen”
‘Wij hebben destijds zelfs een screen-opname gemaakt om eventueel op een later moment te kunnen bewijzen dat journaliste Angelique Kunst/Tubantia meerdere malen een bewerkte foto van Sanderink misbruikte. De video bewijst dat Carlo na ons Whatsapp contact die foute ‘kogelgat’ foto liet vervangen; aldus de Needse onderzoeksjournalist.
Kamps verwacht overigens pas bij een hoger beroep alle kaarten op tafel te leggen om aan te tonen dat politie en het Openbaar Ministerie hem maar al te graag een strafblad willen aansmeren.
“Vorig jaar bleek dat ik al een strafblad heb en de rechter merkte op dat niet te begrijpen, omdat er geen strafbaar feit werd vermeld. Mijn kritiek op delen van de politie en het OM zorgt er voor dat er een beetje Turks of Russisch gedrag loskomt bij wat rotte appels binnen Justitie. Voor mij is dit alleen maar een bevestiging dat ons platform Onrecht.nl nodig is binnen onze rechtsstaat. Ook anderen zoals Frits van Eerd, Inez Weski en onbekende Nederlanders hebben soms last van dat deel van het OM die een eigen koers varen.
Vanaf het moment dat politie en justitie op 13 december 2021 weigerde aangifte op te nemen van ambtsmisdrijven door Alexander Pechtold en misstanden bij het CBR en ik daarvan minister Dilan Yeşilgöz en huidig korpschef Janny Knol op de hoogte heb gebracht ben ik doelwit. Nadat ik de minister hebben geïnformeerd en na mijn mishandeling bij het CBR hebben de politie en het Openbaar Ministerie er alles aangedaan om alles in de doofpot te houden en worden aan de lopende band grenzen moeiteloos overschreden. Daarbij krijg je de indruk dat net als bij Inez Weski, Frits van Eerd en anderen alles geoorloofd is.