In 2026 moet het nationaal loket Onrecht operationeel worden. Vanaf dat moment kunnen burgers hulp vragen bij het lezen, schrijven en registreren van brieven aan overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, rechtbank, UWV, de gemeente en ga zo maar door. Als een van de eerste gemeenten in ons land erkent de gemeente Arnhem de kloof die bestaat tussen brieven vanuit de overheid en miljoenen burgers.
geef uw mening door onderaan dit bericht te stemmen
De gemeente Arnhem biedt vanaf nu haar burgers de mogelijkheid om een brief van gemeente die ze niet begrijpen terug te sturen, zodat een ambtenaar een begrijpbare variant maakt. Doel is ervoor te zorgen dat de kloof met de burger kleiner wordt. Binnen tien dagen stuurt de gemeente een nieuwe brief met een begrijpelijke tekst.
[tekst gaat door onder afbeelding]
In 2024 en in 2025 wordt door de vereniging Onrecht al op kleine schaal een pilot georganiseerd waarin burgers advies en hulp krijgen in hun schriftelijke contact met de overheid, rechtbank en andere instanties.
Niet alleen krijgen een beperkt aantal deelnemers advies en hulp bij het maken en versturen van hun schriftelijke reactie aan overheid gerelateerde organisaties, maar wordt de communicatie tevens geregistreerd. Iedere kwestie tussen burger en overheid krijgt een eigen uniek registratienummer. Zie het al een vorm van aangetekende postverzending. Iedere brief wordt voorzien van een opvallende gele sticker met het unieke registratienummer en de tekst dat reacties uitsluiten naar het verzendadres van de burger kunnen worden gestuurd.
‘Wanneer brieven van burgers niet worden bevestigd of inhoudelijk beantwoord, stuurt Onrecht een herinnering met het verzoek om binnen 28 dagen te reageren naar de burger. In alle gevallen blijven wij adviserend en ondersteunend. Wij treden niet binnen- of buiten rechte op als vertegenwoordiger van de burger. ‘Dat is niet onze taak.’ aldus een van de initiatiefnemers.
Wel besteedt Onrecht vanaf 2026 in tv-programma’s aandacht aan opvallende dossiers. ‘Dat is niet een vorm van chantage naar betrokken ambtenaren, maar is bedoeld om overheid en burgers te laten zien waarom burgers soms hopeloos in problemen belanden door een communicatiekloof. Zie het als een moderne versie van het tv-programma ’12 Steden 13 Ongelukken’ dat in de jaren ’90 werd uitgezonden.’