Hij belandde maar liefst acht keer in de politiecel, nadat hij een juridische procedure startte tegen een vrouwelijke CBR examinatrice uit Rijswijk. Hij werd daarna gepest en geprovoceerd en werd door de directie van het CBR niet als slachtoffer, maar als staatsvijand nummer 1 behandeld. Keer op keer liet het CBR, zonder reden, de politie opdraven omdat hij een gevaar zou zijn voor medewerkers van het CBR. Bij belandde daardoor acht keer voor kortere tijd zonder gegronde reden in de politiecel. Hij kreeg geen enkele keer een proces-verbaal, aangifte of verklaring voor zijn aanhouding. Nog steeds leeft hij in grote angst, vanwege de hetze vanuit de overheid.
De Hagenaar informeerde eerder de plaatsvervangend Directeur Generaal Mobiliteit Marion Smit (zie inzet). Hij wil dat het ministerie onderzoek gelast naar het loskoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening door examinatoren. Hij wil ook excuses voor de acht keer dat hij in de politiecel belandde. Bij de integriteitsschendingen waren een examenmanager en de adjunct-directeur persoonlijk betrokken. Tot op heden heeft de van oorsprong Surinaamse Kris Kalloe geen enkele reactie ontvangen.
bij de samenstelling van dit bericht is gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie (AI)
Kris Kalloe was een rijschoolhouder uit Den Haag die in 2013 betrokken raakte bij een ernstig treinongeluk. Tijdens een rijexamen, waarbij een examinator van het CBR aanwezig was, werd zijn lesauto aangereden door een trein. Het ongeval veroorzaakte aanzienlijke schade aan twee NS-treinen, met een geschatte kostenpost van 5 miljoen euro.
Na het incident werd Kalloe verantwoordelijk gehouden voor de schade, wat leidde tot het faillissement van zijn rijschool en hem ook privé in financiële problemen bracht. Kalloe beweerde echter dat de examinator voorafgaand aan het examen het gaspedaal op de dubbele bediening had ontkoppeld, een praktijk die volgens hem door het CBR werd aangemoedigd. Hij stelde dat deze handeling de veiligheid in gevaar bracht en mogelijk heeft bijgedragen aan het ongeval. Het procesverbaal van de politie bevestigt zijn woorden evenals een verklaring van een expert van Nationale Nederlanden.
In de jaren na het ongeluk heeft Kalloe herhaaldelijk meldingen gedaan bij verschillende instanties, waaronder de Arbeidsinspectie en het ministerie, over de gevaren van het ontkoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening. Hij riep op tot onderzoek en maatregelen om soortgelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen. Ondanks zijn inspanningen kreeg hij weinig gehoor, en hij voelde zich in de steek gelaten door de autoriteiten.
Het geval van Kris Kalloe heeft aandacht gekregen in de media en binnen de rijschoolbranche, waarbij vragen werden gesteld over de verantwoordelijkheid van het CBR en de veiligheid van de procedures tijdens rijexamens. Het incident heeft geleid tot discussies over de praktijken binnen het CBR en de impact daarvan op rijschoolhouders en examenkandidaten.