Onrecht wil vanaf 2026 burgers helpen voordat ze vastlopen in hun contacten met instanties, politie, justitie, de rechtspraak en andere. De Nationale Ombudsman schakelt u meestal pas in wanneer u klachten heeft. Maar ook dat is niet voor iedereen weggelegd. Laaggeletterden en miljoenen anderen lukt het niet of nauwelijks om een klacht in te dienen. Dat kan straks via ons Nationaal loket Onrecht.nl
De vergrijzing in ons land, maar ook de miljoenen mensen die door omstandigheden niet in staat zijn om brieven vanuit instanties te begrijpen of er op te reageren, dat zijn de mensen die in de toekomst het Nationaal loket Onrecht.nl om hulp kunnen vragen. Het gaat bij Onrecht juist om de communicatie tussen ambtenaren en burgers en andersom. Wij treden niet op als advocaat of juridisch adviseurs. Wij willen in een vroeg stadium helpen bij de schriftelijke communicatie en de registratie daarvan, maar het contact blijft tussen de burger en overheid. Wij houden vooral een oogje in het zeil.
“Zie het als een soort van ANWB, maar dan een die ook helpt om pech te voorkomen. Het belangrijkste is dat burgers bij beginnende problemen schriftelijk communiceren met de overheid. Dat voorkomt al heel veel ellende.
Door opvallende, spraakmakende of opgeloste kwesties in ons tv-programma in beeld te brengen denken wij dat ambtenaren en burgers sneller inzien waar het mis kan gaan. Creëeren we meer bewustwording. Ook ambtenaren zijn er gevoelig voor wanneer hun gedrag op tv komt. Dat bleek onlangs nog bij de dramaserie ‘Toeslagenaffaire’.
Denk bij het tv-programma aan formats zoals in het verre verleden ‘Twaalf steden, dertien ongelukken’ of ‘Breekijzer’ met Pieter Storms. Dankzij kunstmatige intelligentie verwachten wij na 2026 hoofdrolspelers zoals topambtenaren te kunnen visualiseren. Dankzij hun schriftelijke reacties kunnen we ze dan in beeld laten zeggen wat ze zonder moeite in brieven aan burgers antwoorden. Er zijn dan geen acteurs meer nodig zoals ooit bij ‘Twaalf steden, dertien ongelukken’.
bij de samenstelling van dit bericht is gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie (AI)
De Nationale ombudsman helpt als het misgaat tussen u en de overheid. Dat doen we door u de weg te wijzen naar het juiste loket, advies te geven en effectief onderzoek te doen. Daarnaast dagen we overheden uit anders te kijken naar hun werk en dienstverlening. Zodat de belangen van de burger altijd gerespecteerd worden en onderdeel zijn in alles wat de overheid doet. Wilt u weten hoe wij werken? Of wat onze missie en visie is?
bron: website Nationale Ombudsman
Wat zegt de Nationale Ombudsman in zijn eerste kranteninterview in 2025?
Het is eigenlijk een constante stroom van 25.000 binnenkomende signalen en klachten en duizenden mensen die wij spreken bij de onderzoeken die wij zelf doen. En met vergrijzing vrees ik dat het er alleen maar meer zullen worden. Dat zijn mensen die bij ons aankloppen, maar de problemen zijn veel groter. Er zijn schattingen van 4 miljoen burgers die moeite hebben met lezen en schrijven en dingen begrijpen, honderdduizenden met een bijstandsuitkering, mensen met kinderen in de jeugdzorg, honderdduizend veteranen… Het gaat over miljoenen mensen die eigenlijk beter door de overheid moeten worden gesteund. Dat maakt me nog het meest boos, dat mensen om wie het gaat niet geholpen worden, terwijl het wel kan. “Dat is mijn grootste frustratie.”
bron: de Telegraaf