Jarenlang werd John de Mol gezien als een ‘bedreiging’ voor de publieke omroep. Hij moest voortdurend tegen de stroom in roeien en stuitte geregeld op onbegrip en tegenwerking vanuit Den Haag en omstreken. De kritiek vanuit de publieke omroepen op de vele succesvolle programmaās van zijn productiebedrijven of zenders, waar hij zich persoonlijk mee bemoeit, was nooit van de lucht.
Hoe anders verloopt het met Christian van Thillo. Deze Belg, eigenaar van DPG Media, heeft een enorm deel van de Nederlandse media in handen, waaronder de belangrijkste kranten. Hij schuwt er niet voor om invloed uit te oefenen op redacties, die nog altijd de illusie koesteren journalistiek onafhankelijk te zijn. Gevolg zal zijn dat steeds meer zichzelf respecterende journalisten vertrekken bij DPG Media. ‘Het kaf wordt van het koren gescheiden!’
Met titels als het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, NU.nl en vrijwel alle regionale dagbladen, heeft Van Thillo nu al een (veel te) stevige grip op wat de Nederlander leest en gelooft. Redacteuren zullen zich steeds meer moeten voegen naar wat van hen verwacht wordt. Nu al worden vanuit BelgiĆ« grenzen gesteld aan onderwerpen die individuele kranten mogen behandelen of clickbait-regels gedicteerd. Regionale berichten en andere artikelen worden gedeeld en vrijwel 1op1 doorgeplaatst. Gratis millimeters. Regionale redacties hebben vaak geen tijd, middelen of ruimte meer voor diepgravende onderzoeksjournalistiek. Wie de beste ‘clickbait’ levert heeft zicht op promotie of baanbehoud.
Christian van Thilloās succes draait om reclame-inkomsten en clickbait, veel clickbait en nog veel meer clickbait. Niet om het waarheidsgehalte, feitelijkheid of verdieping. Niet om echte journalistiek. Redactionele afhankelijkheid zal de winstgevendheid van DPG Media in hoge mate bepalen.
Wanneer Christian van Thillo er in slaagt om RTL Nederland over te nemen voor meer dan een miljard euro, moeten zowel de politiek als Hilversum John de Mol maar eens gaan herwaarderen. Dat zal RTL Nieuws niet meer de onafhankelijke tegenhanger van het NOS Journaal zijn. Zo werkt dat niet bij Christian van Thillo.
Dat de voormalig hoofdcommunicatie van D66 hoofdredacteur bij DPG Media is geworden is slechts een voorteken voor Amerikaanse toestanden.
De Mol is een zakenman, maar hij laat de redactionele vrijheid van programmaās zoals Vandaag Inside volledig over aan de makers.
Journalist Mark Koster volgde van Thillo bijna twee jaar lang. Hij sprak met vertrouwelingen, concurrenten, bewonderaars en critici. Tijdens deze zoektocht kwam hij tot nieuwe en onthullende inzichten over dit media-mysterie, waarin hij je graag meeneemt.
In Italiƫ heb je Silvio Berlusconi, in Engeland Rupert Murdoch. Iedereen kent ze. Maar de perstycoon die regeert over de Lage Landen is relatief anoniem. Tot nu. Wie is Christian van Thillo, de eigenaar van DPG Media, de grootste uitgeverij van de Benelux? Hoe doet hij zaken? Hoe werkt dit familiebedrijf? Bepaalt hij wat we zien, lezen of horen?
De vraag is legitiem nu zijn bedrijf, met een omzet van 1,8 miljard euro, bijna 80 merken exploiteert en dagelijks een miljoenenpubliek bereikt. Overal is hij aanwezig. Overal staat hij in contact met ons. Het bedrijf bereikt naar eigen zeggen 91% van de Nederlanders.
Miljoenen Nederlanders gebruiken āzijnā media dagelijks. Ze lezen het AD of de Volkskrant, ze luisteren naar Q-Music, klikken op het laatste nieuws op NU.nl of lezen een van de DPG-tijdschriften. RTL, de grootste commerciĆ«le tv-zender van Nederland, is de meest recente grote overname van DPG.